Kansainvälisiä hackathon-haasteita ja ongelmanratkaisua lapsille ja nuorille

19.9.2022 2022Tiedote

Kiinnostaako koulussasi osallistuminen kansainväliseen hackathoniin eli tapahtumaan, jossa ratkotaan kehittämishaastetta tiimeissä? Nuori Yrittäjyys ry:n kansainvälinen verkosto järjestää kaksi kilpailua, joihin voi osallistua loka-joulukuussa 2022.

Hackathon-tapahtumissa 6–19-vuotiaita lapsia ja nuoria haastetaan ideoimaan ja keksimään innovatiivisia ja luovia ratkaisuja erilaisiin ongelmiin. Tapahtumissa on mahdollisuus tavata nuoria muista maista ja luvassa on myös hienoja palkintoja.

Alla on lyhyt kuvaus tapahtumista, ilmoittautumislinkit sekä yhteyshenkilö, jolta kysyä tarkempia lisätietoja hackathoneista:

7. lokakuuta – joulukuun puoliväli: Kestävän kehityksen haaste

Haaste on avoin kaikille 6–19-vuotiaille opiskelijoille. Ratkaisuja voi kehittää joko yksin tai enintään kolmen hengen ryhmässä. Englannin kielen keskitason osaaminen on suositeltavaa tai että tukena on henkilö, joka voi auttaa englannin kanssa. Tähän haasteeseen voi osallistua joustavasti oman aikataulun mukaan, sillä ohjelmassa ei ole järjestäjän livetapaamisia tiettynä kellon aikana tai päivänä. Haasteen ratkaisuun tarvittava aika vaihtelee riippuen oppilaiden idean monimutkaisuudesta: Jos heillä on heti hyvä idea, ja he lähettävät sen helposti toteutettavassa muodossa, haastetehtävään kuluu noin 10 tuntia. Jos oppilaat kehittävät todella vaativan ratkaisun ja käyttävät siihen myös vapaa-aikaansa, toteutukseen voi kulua runsaammin aikaa. Kokonaisuutena ratkaisun jättämisen määräaikaan on kuukausi. Hackthonin järjestäjiä ovat yritykset Johnson&Johnson, Arcadis ja JA Europe.
Ilmoittautumislinkki
: JA Europe Submission Manager – Sustainability Challenge

17. lokakuuta–10. marraskuuta: Foodathon-haaste

Haasteessa tavoitteena on ratkaista maatalouselintarvikkeisiin liittyvä aihe ja synnyttää uusia liikeideoita ja -ehdotuksia. Kilpailu on avoin 16–19-vuotiaille. Aikataulusta: haasteen avajaistapahtuma on 17. lokakuuta klo 16.00–17.30. Päätöstapahtumassa 10.11. on puolestaan useita puheenvuoroja ja voittajien julkistus, ja tilaisuuden kesto on noin 14.30–17.30. Muutama mentorointi- ja verkostoitumisistunto jakautuu näiden päivien välille (enimmäkseen iltapäivisin tai alkuillasta). Ilmoittautumislinkki: JA Europe Submission Manager – Foodathon