Tävlingskategorier
Bli bekant med de kategorierna och kriterierna i tävlingen Våga vara företagsam.
I Våga vara företagsam-finalen utses de bästa UF-företagen i Finland
Huvudpriserna ges I kategorin Bästa UF-företag till bästa UF-företag från grundskola eller andra stadiet och till bästa UF-företag från högskolenivå. Båda vinnare går vidare till EM-tävling. Vinnarna av den finska mästerskapen utses av en jury bestående av personer som är verksamma inom näringslivet. Juryn lär sig känna företagens verksamhet under evenemanget och vid intervjuer och preliminärt material.
Utöver huvudpriserna kommer evenemangets partners att belöna UF-företag med sina kategoripriser i finalen. Juryerna i kategoritävlingarna utses av företagen och verkar separat från tävlingens huvudjury.
UF-företag som är villiga kan dessutom delta i pitchingtävlingen om ett särskilt pris för Bästa försäljningstal. Det finns en separat anmälan till tävlingen i samband med anmälan till finalen.
Juryn utvärderar UF-företagen i finalen baserat på följande information:
- Preliminärt material (Pitch-deck och introduktionsvideo)
- Juryintervju (via Microsoft Teams 12.4)
- Företagspresentationer (4 min presentation)
- Mässevenemang (aktiviteter och presentation i montern)

Våga vara företagsam-finalen 2023: tävlingskategorier och kriterier
Vinnarna i kategorin Bästa UF-företag i Våga vara företagsam-finalen får representera Finland i Europamästerskapstävlingen GEN-E sommaren 2023. Till vinnare i kategorin Bästa UF-företag kan endast väljas ett UF-företag som också fyller tävlingskriterierna för den europeiska mästerskapstävlingen Gen-E. Dessa kriterier innebär följande:
- UF-företagare i åldern 15–21 år får delta i tävlingarna för grundskolan och andra stadiet.
- UF-företagare i åldern 18–30 år får delta i tävlingarna för högskolor.
- Vinnarna i kategorin Bästa UF-företag väljs bland UF-företag som har minst två (2) medlemmar i sitt team.
- I Gen-E kan ett tävlande UF-företag ha maximalt fem (5) medlemmar. Om ett team som har fler än fem medlemmar vinner EM-platsen i Våga vara företagsam-finalen, ska teamet välja fem representanter bland sig till Gen-E.
Bästa UF-företag |Grundskola & Andra stadiet
I Våga vara företagsam-finalen är huvudpriset för den bästa UF-företagen från grundskolan och andra stadiet en inbjudan till den internationella Gen-E-tävlingen i juli 2023 och ett kontantpris på 500 €.
Kriterier
Vid bedömningen fäster juryn uppmärksamhet vid följande omständigheter:
- Företagets affärsidé är intressant och aktuell.
- Företaget kan berätta varför produkten/tjänsten behövs och vilket problem hos kunden den löser.
- Företaget har ställt upp mål för sig och följt upp hur de uppnås.
- Företaget förstår de viktigaste ekonomiska nyckeltalen för sin verksamhet.
- Teamets medlemmar har tydliga roller och teamets motivation syns utåt.
- Företagets medlemmar kan berätta om det som de lärt sig i UF-företaget.
- Medlemmarnas uppträdande och växelverkan är övertygande och de visar prov på en företagarmässig attityd.
Bästa UF-företag | Högskolenivå
I Våga vara företagsam-finalen är huvudpriset för den bästa UF-företagen från högskolenivå en inbjudan till den internationella Gen-E-tävlingen i juli 2023 ett kontantpris på 500 €.
Kriterier
Vid bedömningen fäster juryn uppmärksamhet vid följande omständigheter:
- Företagets affärsidé är intressant och aktuell.
- Företaget kan berätta varför produkten/tjänsten behövs och vilket problem hos kunden den löser.
- Företaget har ställt upp mål för sig och följt upp hur de uppnås.
- Företaget förstår de viktigaste ekonomiska nyckeltalen för sin verksamhet.
- Teamets medlemmar har tydliga roller och teamets motivation syns utåt.
- Företagets medlemmar kan berätta om det som de lärt sig i UF-företaget.
- Medlemmarnas uppträdande och växelverkan är övertygande och de visar prov på en företagarmässig attityd.
Bästa affärsidé
Bästa affärsidé-priset går till UF-företaget, som sticker ut i finalen med den bästa affärsidén. Tävlingens vinnare får ett penningpris om 500 euro.
Kriterier
Juryn bedömer UF-företagets verksamhet och lärande bl.a. på följande områden:
- Affärsidéns potential och möjligheter
- Utveckling av idén och utredning av vad kunden behöver
- Målinriktning, systematik och förvaltning
- Teamets samverkan
- Reflektion och bedömning av det egna lärandet
- Uppträdande och växelverkan
Bästa affärsidé-priset delas ut av SEB.

Bästa ensamföretagare
Bästa ensamföretagare-priset går till UF-företaget med en (1) företagare. Tävlingens vinnare får ett penningpris om 500 euro.
Kriterier
Juryn bedömer UF-företagets verksamhet och lärande bl.a. på följande områden:
- Företagets affärsidé är intressant och aktuell.
- Företaget kan berätta varför produkten/tjänsten behövs och vilket problem hos kunden den löser.
- Företaget har ställt upp mål för sig och följt upp hur de uppnås.
- Företaget förstår de viktigaste ekonomiska nyckeltalen för sin verksamhet.
- Företagaren kan berätta om sina egna styrkor som ensamföretagare och vilka slags nätverk han arbetar i.
- Medlemmarnas uppträdande och växelverkan är övertygande och han visar prov på en företagarmässig attityd.
Bästa affärsidé-priset delas ut av OP.

Framtidens framgångskoncept
Priset Framtidens framgångskoncept delas ut till en lovande företagsidé och ett team som har bra potential att uppnå framgång som företag. Tävlingens vinnare får ett penningpris om 500 euro.
Kriterier
Juryn bedömer UF-företagets verksamhet och lärande bl.a. på följande områden:
- Företaget har ställt upp mål för sig och följt upp hur de uppnås.
- Företagets affärsidé har visat sig vara fungerande även ekonomiskt.
- Företaget identifierar sina viktigaste kundgrupper och har lyckats inrikta sin marknadsföring till dem.
- Företaget förstår huvudprinciperna för företagsverksamhet och har byggt nätverk i sin verksamhetsmiljö.
- Företaget har för avsikt att fortsätta sin verksamhet efter programmet Ett år som företagare.
Framtidens framgångskoncept-priset delas ut av Innovestor.

Bästa företag med samhällelig betydelse
Priset till företaget med samhällelig betydelse ges till ett företag vars företagsidé har en samhällelig dimension. I sin verksamhet strävar det efter att lösa ett samhälleligt, ekologiskt eller socialt problem eller att stärka välmående. Tävlingens vinnare får ett penningpris om 500 euro.
Kriterier
Juryn bedömer UF-företagets verksamhet och lärande bl.a. på följande områden:
- Samhällelig påverkan är en del av företagets verksamhet.
- Företaget verkar öppet och transparent.
- Företagets verksamhet gynnar, förutom företaget, också andra målgrupper och/eller miljön.
- Företaget identifierar sin samhällspåverkan och förmår kommunicera om den.
Priset för Bästa företag med samhällelig betydelse delas ut av Kompetenscentret för sociala företag.

Bästa produkt
Bästa produkt-priset går till UF-företaget, som sticker ut i finalen med sin bästa produkt. Tävlingens vinnare får ett penningpris om 500 euro.
Kriterier
Juryn bedömer UF-företagets verksamhet och lärande bl.a. på följande områden:
- Produkten har nyhetsvärde och erbjuder en innovativ lösning på kundens problem.
- Produkten är användarvänlig och den har utvecklats kundorienterat.
- Köpprocessen är klar och tydlig och den har gjorts lätt för kunden.
- Produkten har kommersialiserats och konceptet har utvecklats under verksamhetens gång.
- Hållbar utveckling har beaktats som en del av produkten.
Bästa tjänst
Bästä tjänst-priset går till UF-företaget, som sticker ut i finalen med den bästa serviceidén. Tävlingens vinnare får ett penningpris om 500 euro.
Kriterier
Juryn bedömer UF-företagets verksamhet och lärande bl.a. på följande områden:
- Tjänsten har nyhetsvärde och erbjuder en innovativ lösning på kundens problem.
- Tjänsten är användarvänlig och den har utvecklats kundorienterat.
- Köpprocessen är klar och tydlig och den har gjorts lätt för kunden.
- Tjänsten har kommersialiserats och konceptet har utvecklats under verksamhetens gång.
- Hållbar utveckling har beaktats som en del av tjänsten.
Priset för Bästa tjänst delas ut av Fennia.

Bästa försäljningsteam
I tävlingen bästa försäljningsteam efterspanas ett UF-företag som utmärker sig i finalen med sitt utmärkta försäljningsteam. Inte ens den bästa produkten eller tjänsten säljer av sig själv. Därför är det viktigt för företagets framgång att varje företagare ägnar sig åt aktivt försäljningsarbete. Tävlingens vinnare får ett penningpris om 500 euro.
Kriterier
Juryn bedömer UF-företagets verksamhet och lärande bl.a. på följande områden:
- Företaget har ett aktivt men kundorienterat sätt att sälja.
- Säljarna kan berätta för köparen om de lösningar som företaget tillhandahåller och om fördelarna med lösningarna.
- Säljarna har utmärkt färdighet att lyssna på och förhandla med kunden.
- Säljarna strävar efter att leverera lösningen och sluta affären.
- Försäljningsteamet arbetar framför allt som ett team, där rollerna och ansvaret har fördelats efter medlemmarnas styrkor.
Priset för Bästa försäljningsteam delas ut av ELO.

Bästa mässmonter
I kategorin Bästa mässmonter belönas UF-företaget som har tävlingens snyggaste och mest helhetsmässiga mässmonter. Tävlingens vinnare får ett penningpris om 500 euro.
Kriterier
Juryn bedömer UF-företagets verksamhet och lärande bl.a. på följande områden:
- En bra mässmonter är en helhet som kompletterar produkten eller tjänsten och UF-företagets image.
- Mässmontern är en klart och tydligt byggd visuell helhet.
- Montern lockar kunden att komma närmare och bekanta sig med företaget.
- Montern har designats på ett sådant sätt att det är lätt för företagarna att åskådligt berätta om sin verksamhet vid den.
Bästa säljpitch
Bästa säljpitch-priset går till UF-företaget, som sticker ut i finalen med det bästa försäljningstalet. Tävlingens vinnare får ett penningpris om 500 euro.
Notera! Vinnaren väljs bland UF-företag som anmält sig till den separata säljpitchtävlingen.
I tävlingen har UF-företaget 30 sekunder på sig att övertyga domarkåren. I tävlingen utser UF-företaget en person inom sig som stiger upp på scenen i Tripla och håller ett försäljningssnack som räcker max. 30 sekunder.
Kriterier
Juryn bedömer säljpitcharna utifrån följande kriterier:
- Den bästa säljpitchen är en kortfattad (30 s) och strukturerad helhet som väcker intresse hos åhöraren.
- En bra säljpitch är tydlig och övertygande. Den har en inledning och avslutning som är lätt att minnas.
- En bra säljpitch har en tydlig struktur och ett tydligt innehåll.
- Vilket problem löser företaget?
- Vilka är företagets kunder?
- Vad kostar produkten/tjänsten?
- Varför är företaget unikt?
Priset för Bästa säljpitch delas ut av UF-alumner (JA Alumni Finland r.f.)

Våga vara företagsam-regionevenemangen ordnas i februari 2023. På regionevenemangen har de unga möjlighet att presentera sina produkter och tjänster. De har också möjlighet att tävla om priser i olika kategorier och om en plats i den riksomfattande Våga vara företagsam-finalen, om de vill.
Studerande i grundskolan, andra stadiet och högskolor och deras UF-företag kan delta i de regionala evenemangen och tävlingarna. På den här sidan hittar du allmänna instruktioner om Våga vara företagsam-tävlingen för UF-företag, tillsammans med information om alla tävlingskategorier. Det slutliga antalet tävlingskategorier i olika regioner beror på det totala antalet UF-företag som anmält sig till tävlingen.
Tävlingskategorier
I tävlingarna på Våga vara företagsam-regionevenemangen bedöms alla tävlande UF-företag utifrån samma kriterier. Antalet UF-företag som belönas på olika regionevenemang beror på antalet UF-företag som anmält sig till tävlingen i den aktuella regionen. Från varje regionala tävling väljs 1–12 UF-företag till finalen. Genom detta har UF-företagen i alla regioner jämlika möjligheter att ta sig till finalen.
I kategorin Bästa UF-företag belönas de bästa UF-företagen från alla utbildningsstadier.
Kriterier
Vid bedömningen fäster juryn uppmärksamhet vid följande omständigheter:
- Företagets affärsidé är intressant och aktuell.
- Företaget kan berätta varför produkten/tjänsten behövs och vilket problem hos kunden den löser.
- Företaget har ställt upp mål för sig och följt upp hur de uppnås.
- Företaget förstår de viktigaste ekonomiska nyckeltalen för sin verksamhet.
- Teamets medlemmar (minst 2 medlemmar) har tydliga roller och teamets motivation syns utåt.
- Företagets medlemmar kan berätta om det som de lärt sig i UF-företaget.
- Medlemmarnas uppträdande och växelverkan är övertygande och de visar prov på en företagarmässig attityd.
Observationer om den här kategorin
I de regionala Våga vara företagsam-tävlingskategorierna finns inga åldersgränser eller begränsningar som gäller antalet medlemmar i UF-företaget. Däremot bör deltagare ta hänsyn till de särskilda kriterierna för tävlingskategorin Bästa UF-företag i Våga vara företagsam-finalen:
Vinnarna i kategorin Bästa UF-företag i Våga vara företagsam-finalen får representera Finland i Europamästerskapstävlingen GEN-E sommaren 2023. Till vinnare i kategorin Bästa UF-företag kan endast väljas ett UF-företag som också fyller tävlingskriterierna för den europeiska mästerskapstävlingen Gen-E. Dessa kriterier innebär följande:
- UF-företagare i åldern 15–21 år får delta i tävlingarna för grundskolan och andra stadiet.
- UF-företagare i åldern 18–30 år får delta i tävlingarna för högskolor.
- Vinnarna i kategorin Bästa UF-företag väljs bland UF-företag som har minst två medlemmar i sitt team.
- I Gen-E kan ett tävlande UF-företag ha maximalt fem (5) medlemmar. Om ett team som har fler än fem medlemmar vinner EM-platsen i Våga vara företagsam-finalen, ska teamet välja fem representanter bland sig till Gen-E.
I kategorin Bästa affärsidé belönas de UF-företag som har de bästa affärsidéerna i tävlingen. I denna kategori belönas de bästa UF-företagen från alla utbildningsstadier.
Kriterier
Vid bedömningen fäster juryn uppmärksamhet vid följande omständigheter:
- Företagets affärsidé löser ett problem som kunden har, och företaget identifierar de viktigaste kundmålgrupperna.
- Företaget har utvecklat minst den första versionen av sin produkt/tjänst.
- Teamet bakom företaget har stark motivation och vilja att utveckla företagsverksamheten.
- Företaget har gjort ekonomiska beräkningar och utarbetat en plan för hur det är möjligt att göra idén ekonomiskt lönsam.
- Juryn betraktar det som en ytterligare merit om hållbarhet har beaktats i produkten/tjänsten och i de olika processer som anknyter till den: social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet.
I kategorin Bästa produkt belönas UF-företaget som har tävlingens bästa produkt. Vinnaren väljs bland alla UF-företag som deltar i tävlingen.
Kriterier
Vid bedömningen fäster juryn uppmärksamhet vid följande omständigheter:
- Den bästa produkten är innovativ och löser ett praktiskt problem.
- Produkten är användarvänlig, och den har en bra pris-kvalitetsrelation och fungerande design.
- Företaget har identifierat produktens viktigaste målgrupper och utrett målgruppernas behov.
- Produkten har en tydlig och motiverad prissättningsmodell.
- Juryn betraktar det som en ytterligare merit om hållbarhet har beaktats i produkten och i de olika processer som anknyter till den: social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet.
I kategorin Bästa tjänst belönas UF-företaget som har tävlingens bästa servicekoncept. Vinnaren väljs bland alla UF-företag som deltar i tävlingen.
Kriterier
Vid bedömningen fäster juryn uppmärksamhet vid följande omständigheter:
- Den bästa tjänsten är en innovativ och tydlig helhet som löser ett praktiskt problem.
- Företaget har identifierat tjänstens viktigaste målgrupper och utrett målgruppernas behov.
- Processen för att köpa tjänsten är tydlig och lätt för kunden.
- Tjänsten har en tydlig och motiverad prissättningsmodell.
- Juryn betraktar det som en ytterligare merit om den cirkulära ekonomin har beaktats i tjänsten.
I kategorin Bästa mässmonter belönas UF-företaget som har tävlingens snyggaste och mest helhetsmässiga mässmonter. Vinnaren väljs bland alla UF-företag som deltar i tävlingen. Varje UF-företag som deltar i tävlingen på Våga vara företagsam-evenemanget tilldelas ett bord som företagets medlemmar kan dekorera visuellt på det sätt som de vill.
Kriterier
Vid valet av bästa mässmonter fäster juryn uppmärksamhet vid följande omständigheter:
- En bra mässmonter är en helhet som kompletterar produkten eller tjänsten och UF-företagets image.
- Mässmontern är en klart och tydligt byggd visuell helhet som omfattar:
- Presentationen av produkterna
- Prislistan
- Teamet och teamets dräkter
- Visuell framtoning enligt företagets varumärke
- Montern lockar kunden att komma närmare och bekanta sig med företaget.
- Montern har designats på ett sådant sätt att det är lätt för företagarna att åskådligt berätta om sin verksamhet vid den.
Se här bilder på mässmonter i Våga vara företagsam-finalen 2022.
I kategorin Bästa säljpitch belönas UF-företaget med den mest intressanta och bäst strukturerade säljpitchen. Vinnaren väljs bland UF-företag som anmält sig till den separata säljpitchtävlingen. Företagens intresse att delta i säljpitchtävlingen efterfrågas separat på anmälningsformuläret till Våga vara företagsam-evenemanget och -tävlingen.
Kriterier
Juryn bedömer säljpitcharna utifrån följande kriterier:
- Den bästa säljpitchen är en kortfattad (60 s) och strukturerad helhet som väcker intresse hos åhöraren.
- En bra säljpitch är tydlig och övertygande. Den har en inledning och avslutning som är lätt att minnas.
- En bra säljpitch har en tydlig struktur och ett tydligt innehåll.
- Vilket problem löser företaget?
- Vilka är företagets kunder?
- Vad kostar produkten/tjänsten?
- Varför är företaget unikt?