skip to Main Content

Lärandemål

Programmet stöder barnens positiva självbild samt utvecklingen av initiativtagande och kommunikationsfärdigheter. Programmet är en helhet som stöder glädjen i att lära sig, att inse saker samt framväxten av en sund bild av sig själv som lärande individ. Dessutom hjälper programmet till att  forma en uppmuntrande grupp- och klassanda samt stöder hemmens delaktighet i början av skolstigen.

Under programmet lär sig eleven om

  • styrkor – sina egna styrkor
  • färdigheter – betydelsen av att fungera tillsammans
  • vi tillsammans  att uppskatta olikheter

 Metoder

Programmet baserar sig på lekliknande, aktiverande och elevcentrerade metoder.


LP

Programmet stöder målen för den nationella läroplanen för förskoleundervisningen:

  • helhetsskapande undervisning – ämnesöverskridande
  • mångsidig kompetens – K6 arbetslivskompetens och entreprenörskap
  • mångvetenskapliga lärområden – grepp om fenomenet
  • informations- och kommunikationsteknik i undervisning och lärande – utan att glömma programmering
  • samarbete mellan hem och skola – vårdnadshavarna med

Idéer och erfarenheter för genomförande av programmet

Antalet timmar som lärarna har använt för genomförandet av programmet

  • 3-4 timmar
  • 9-10 timmar
  • 11+ timmar

De vanligaste läroämnena inom vilka programmets teman har genomförts

  1. Omgivningslära
  2. Modersmål och litteratur
  3. Slöjd
  4. Främmande språk
  5. Valfritt

Topp 3 bland regionerna läsåret 2018–2019

  1. Kajanaland
  2. Nyland
  3. Mellersta Finland
  • Innebar inget extra arbete, eftersom innehållet enkelt kan integreras i det dagliga skolarbetet.
  • Programmet ger möjlighet att sporra eleverna till en ömsesidig inlärningsprocess.
  • Att ge var och en eget ansvar och en egen roll förbinder alla att arbeta.
  • Programmet fungerar utmärkt som mobbningsförebyggande arbete.
  • Genom programmet framträdde allas färdigheter tydligt. Dessutom förbättrades gemenskapen, självkänslan och atmosfären i hela klassen.
  • Det var fantastiskt när föräldrarna besökte klassen för att berätta om sina yrken. Det tyckte barnen om!
  • Elevernas digitala övningar samt sluttestet är bra tillägg till helheten. Eleverna tyckte om att få lägga till ett kunnighetsmärke till dokumentet ”Mina färdigheter”.
Back To Top