Mål och metoder
Lärandemål
Programmet stöder barnens positiva självbild samt utvecklingen av initiativtagande och kommunikationsfärdigheter. Programmet är en helhet som stöder glädjen i att lära sig, att inse saker samt framväxten av en sund bild av sig själv som lärande individ. Dessutom hjälper programmet till att forma en uppmuntrande grupp- och klassanda samt stöder hemmens delaktighet i början av skolstigen.
Under programmet lär sig eleven om
- styrkor – sina egna styrkor
- färdigheter – betydelsen av att fungera tillsammans
- vi tillsammans – att uppskatta olikheter
Metoder
Programmet baserar sig på lekliknande, aktiverande och elevcentrerade metoder.
LP
Programmet stöder målen för den nationella läroplanen för förskoleundervisningen:
- helhetsskapande undervisning – ämnesöverskridande
- mångsidig kompetens – K6 arbetslivskompetens och entreprenörskap
- mångvetenskapliga lärområden – grepp om fenomenet
- informations- och kommunikationsteknik i undervisning och lärande – utan att glömma programmering
- samarbete mellan hem och skola – vårdnadshavarna med
Idéer och erfarenheter för genomförande av programmet
Antalet timmar som lärarna har använt för genomförandet av programmet
- 3-4 timmar
- 9-10 timmar
- 11+ timmar
De vanligaste läroämnena inom vilka programmets teman har genomförts
- Omgivningslära
- Modersmål och litteratur
- Slöjd
- Främmande språk
- Valfritt
Topp 3 bland regionerna läsåret 2018–2019
- Kajanaland
- Nyland
- Mellersta Finland
- Innebar inget extra arbete, eftersom innehållet enkelt kan integreras i det dagliga skolarbetet.
- Programmet ger möjlighet att sporra eleverna till en ömsesidig inlärningsprocess.
- Att ge var och en eget ansvar och en egen roll förbinder alla att arbeta.
- Programmet fungerar utmärkt som mobbningsförebyggande arbete.
- Genom programmet framträdde allas färdigheter tydligt. Dessutom förbättrades gemenskapen, självkänslan och atmosfären i hela klassen.
- Det var fantastiskt när föräldrarna besökte klassen för att berätta om sina yrken. Det tyckte barnen om!
- Elevernas digitala övningar samt sluttestet är bra tillägg till helheten. Eleverna tyckte om att få lägga till ett kunnighetsmärke till dokumentet ”Mina färdigheter”.