skip to Main Content

Stålgubbe och om att önska sig en dinosaurie – fantasin känner inga gränser hos förskolebarnen i Kristinestad

Kaisa Lundberg ja Alexandra Bobäck.
Varifrån kommer pengar? Vad används pengar till? Bland annat dessa frågor är viktiga för nyfikna och kunskapstörstande 5-6-åringar. De facto finns det ett stort intresse bland våra allra yngsta UF-elever att lära sig om arbete, pengar och företag. I Kristinestads förskolor jobbar man sedan våren 2021 med Ung Företagsamhet rf:s nya program för småbarnspedagogiken och förskolan “Våra familjer”. Efter en gemensam programskolning för samtliga kommunens förskolepedagoger, ville Kaisa Lundberg prova på materialet med sin förskolegrupp.

“Jag tänkte att det skulle vara roligt att prova på ett nytt program och det är skoj att det gjorts ett så varierande material för barn inom småbarnspedagogik och förskola”, berättar barnträdgårdslärare Kaisa Lundberg. Då barnen fick egna arbetshäften var stämningen på topp!

I Kristinestads förskola använde pedagogerna Våra familjer-programmet som ett underlag för planeringen.

I UF-programmen är det viktigt att barnen är delaktiga och att programmen formas enligt barnens intresseområden. Så gjorde man även i Kristinestads förskola, där man fokuserade på teman och övningar som barnen tyckte var intressantast. Här är några av de saker barnen gillade allra mest:

  • Förskolan bjöd in lokalvårdarna som städar förskolan att berätta om sitt yrke. Därefter fick barnen själva rita vad de vill göra när de blir stora. Att diskutera yrken var ett populärt ämne!
  • Shoppingdag! Barnen använde leksakspengarna som kom med materialet och tränade på att sälja och köpa i sin egen butik.
  • Barnen lärde sig hållbart tänkande: De fick fundera på vad som behövs i livet och vad man “bara” önskar sig. “Vi behöver mat, men man kan önska sig en dinosaurie”, konstaterade en av barnen.

Som avslutning fick barnen uppfinna en fantasiprodukt. De skulle fundera på vad produkten kan göra, hur den låter, vad den heter och vad den kostar. På så vis tränades fantasi, samarbete i smågrupper, ekonomiskt tänkande, uttrycksförmåga och språk (då barnen presenterade sina produkter). Vad sägs om en rockbräda som man kan flyga till skolan med eller en stålgubbe som gör att det regnar mat, diamanter och godis?

Våra familjer -programmet är mångsidigt och roligt både för barn och pedagoger

I Kristinestads förskola är man nöjda med “Våra familjer”-programmet, speciellt eftersom det kan anpassas enligt behoven hos olika barngrupper. Man kan träna specifika färdigheter som barnen behöver utveckla såsom t.ex. sociala färdigheter, matematiskt tänkande, språk eller kreativitet. Kaisa Lundberg poängterar att man som pedagog kan välja att satsa på ett eller flera teman och jobba med programmet en kortare eller längre tid.

“Genom att prova på olika nya program och material lär man sig mycket som pedagog. Nya erfarenheter ger nya tankesätt och idéer. Vi pedagoger har fått bra tips och inspiration till olika aktiviteter och till teman som berör ekonomi och familj”, sammanfattar Lundberg och fortsätter: “Framförallt har det varit roligt både för barn och vuxna!”

Våra familjer-programmet är uppbyggt kring fyra teman som tränar barnens mångsidiga kompetens genom aktivitet och lek. Som pedagog har du tillgång till en tryckt och en digital lärarguide och barnen får tryckta arbetshäften. Bekanta dig med och beställ det kostnadsfria Våra familjer-programmet via vårt splitternya UF-Programbibliotek.

BESTÄLL PROGRAMMET

 

Back To Top