UF-unga kan: näthandel och some-marknadsföring

12.4.2013 2013

Användningen av Internet och sociala medier i UF-företagens kommunikation och marknadsföring har vuxit kraftigt.

Många UF-företag utnyttjar redan fullt ut möjligheter som webben erbjuder för företagsverksamhet.

– Ungdomar som deltar i studieprogrammen UF Ett år som företagare och UF Eget företag startar webbplatser, Facebook-sidor, bloggar och nätbutiker för sina UF-företag. Man utnyttjar också andra kanaler inom sociala medier, liksom Twitter, YouTube och Pinterest i sin marknadsföring, berättar UF:s programchef Turo Numminen.

Kunnandet som unga UF-företagare besitter märktes i tävlingarna som i mars avslutades inom ramen för studieprogrammen UF Ett år som företagare och UF Eget företag. I tävlingarna sökte man de bästa internet-förverkliganden bland UF-företagen.

– De förnämsta UF-företagen utnyttjar nätet på ett mångsidigt sätt och kan skaffa sig synlighet och kunder med hjälp av sociala medier. Man kan skönja ett professionellt kunnande i det som genomförts på nätet, berömmer Numminen.

Bekanta dig med vinnarföretagen

Segern i kategorin bästa www-helhet på grundskolestadiet gick till Diana Music NY från Seinäjoki. Segern bland UF-företag på andra stadiet knep Avedia NY från Kajana. Inom studieprogrammet UF Eget företag blev segraren i tävlingen Best web presence i sin tur till Julja NY från Åbo.

Titta in på nätet och gilla!

 medium_juljablogi
Julja NY

www.juljafinland.com(webbsidor)
juljafinland.blogspot.fi (blogg)
facebook.com/juljafinland (Facebook)
twitter.com/JULJAFINLAND (Twitter)
instagram.com/juljafinland (Instagram)
pinterest.com/juljafinland (Pinterest)

medium_diananettisivu

Diana Music NY

dianamusic.nettisivu.org (verkkosivut)
facebook.com/dianamusicny (Facebook)

medium_avediayoutube

Avedia NY
avedia.net (webbsidor)
facebook.com/avediaNY (Facebook)
twitter.com/avediaofficial (Twitter)
youtube.com/TheAvedia (YouTube-kanal)

UF-företag premierades också för grafiskt utseende och affärsidé

I studieprogrammet UF Ett år som företagare belönades också bästa grafiska utseende och bästa affärsidén. På grundskolstadiet gick segern för bästa grafiska utseende till UF-företaget Young Dance UF från Kajana. Segern på andra stadiet knep The Present UF från Åland. Segrarna för bästa affärsidé gick till Vallaton NY från Seinäjoki (grundskolstadiet) och RikuCo NY från Helsingfors (andra stadiet).Läs mera på programsidorna www.ny-yritys.fi

I Lojo klarnar årets bästa UF-företag 2013!

Följande drabbning sker i Lojo den 8-9 april då UF-årets huvudevenemang, finalen UF Våga vara företagsam, ordnas.

Under tävlingarna som försiggår i två dagar väljs läsårets bästa UF-företag i klasserna för både grundskolan och andra stadiet. Välkommen!

Läs mer om finalen på webbplatsen uskallayrittaa.fi

Seuraavaksi
Unga skapar själva sin arbetsplats