skip to Main Content

Domarpanelen har bland miniföretagen som grundades under läsåret 2011-2012, i Programmet UF Ett år som företagare, utsett företagen med bästa grafiska utseende och bästa www-helthet.

Vinsten för tävlingen bästa grafiska utseende på grundskolenivå gick till Morgan’s UF från Kristinestad. Som andra stadiets vinnare står Kehotus NY från Esbo. Därtill fick företag n. add NY från Nakkila ett hedersomnämnande.

Vinsten för bästa ww-helhet på grundskolenivå togs hem av Helsingforsföretaget Team Ekoteko NY. Vinsten på andra stadiets knep Telebling UF från Åland.

Tydlighet, trovärdighet och professionalitet var en tillgång

Det kom hundratals förslag till tävlingen och de reflekterade noggrann planering och hög kvalitet i utförandet.

Domarpanelen som bestod av proffs från affärslivet och företagsrådgivning bedömde framförallt funktionalitet och tydlighet, uppmärksammande av målgruppen, trovärdighet och skapandet av en allmänt positiv bild av företaget.

Grafiskt utseende skapar grunden för kommunikation

Det är viktigt för UF-företagen att under sin några månader korta driftstid väcka sina kunders uppmärksamhet. Ett noggrant utvecklat grafiskt utseende har betydelse. Domarpanelen kommenterade vinnarföretagen med bland andra följande ord:

Morgan’s UF, Kristinestads högstadieskola, Kristinestad:

  • Tydlig och trovärdig helhet som ger en professionell bild av företaget
  • Överlag har man ett fräscht utseende och passar bra i modevärlden

Kehotus NY, Omnian ammattiopisto, Esbo:

  •  Briljant fängslande och positivt pådrivande i utförandet, målgruppen beaktas på ett bra sätt
  • Namnet väcker intresse och låter genast läsaren förstå
  • Utseendet kan enkelt tillämpningar för olika ändamål från presentationer till träningsprogram

n. add NY, Satakunnan ammattiopisto, Nakkila:

  • Riktigt stiliga instruktioner för det grafiska utseendet vars motsvarighet de flesta finska företag säkerligen saknar. Riktigt bra arbete och professionellt utseende!

Trovärdighet är viktigt även på nätet

Nu för tiden kan en www-helhet utöver företagets hemsida bestå av andra elektroniska kommunikationslösningar som Facebook- eller Twitter-sidor och bloggar.

Domarpanelens bedömningskriterier var tydlighet och funktionalitet samt attraktivitet. På nätet är även trovärdighet viktigt, alltså skapandet av en positiv bild av företaget så att kunderna vågar besluta sig för att köpa. Domarpanelen motiverade vinnarna bland annat så här:

Team Ekoteko NY, Ressun peruskoulu, Helsingfors:
http://teamekoteko.blogspot.com

  • Tydlighet i disposition och innehåll
  • Skapat ett naturligt intryck, man inser temat när produkten visas
  •  Produkten skulle också kunna säljas vid sidan tillsammans med andra produkter i vilka nätbutiker som helst.

 Telebling UF, Ålands handelsläroverk, Mariehamn:
www.telebling.se / http://www.facebook.com/Telebling

  • Riktigt imponerande helhet som passar bra med sin målgrupp
  • Helhetsvärdet stärktes av smidig integrering av facebook-sidan i webbsajten och nätbutiken.

I Våga vara företagsam –finalen utnämns de bästa företagen

Ung företagsamhet tackar alla deltagare och önskar fortsatt framgång för UF-företagen.

Nästa prövning äger rum i Tavastehus 3-4 april, vid UF:s huvudevenemang för året, finalen i Våga vara företagsam.

Under den två dagar långa tävlingen utnämns vinnarna som läsårets bästa UF-företag på såväl grundskolenivå som i serien för andra stadiets utbildning och dessutom för Programmet UF Eget företag på högskolenivå. Vinnarföretagen får äran att representera Finland i den europeiska mästerskapstävlingen som hålls i juli.

Läs mer: Våga vara företagsam -webbplats

Alla UF-nyheter

Back To Top