skip to Main Content

Oppimistavoitteet

Ohjelman tukee lasten myönteisen minäkuvan, oma-aloitteisuuden ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä. Ohjelma on kokonaisuus, joka tukee oppimisen ja oivaltamisen iloa ja terveen oppimisminäkuvan kasvua. Lisäksi ohjelma auttaa kannustavan ryhmä- ja luokkahengen muodostumista sekä kotiväen osallistamista koulutien alkuaskeleilla.


 Ohjelman aikana oppija oivaltaa

  • vahvuudet – omat vahvuutensa
  • taidot yhdessä toimimiseen merkityksen
  • me yhdessä arvostamaan erilaisuutta

Menetelmät

Ohjelma perustuu leikinomaisiin, toiminnallisiin ja oppilaslähtöisiin menetelmiin.


OPS

Ohjelma tukee valtakunnallisen perusopetuksen opetussuunnitelmien tavoitteita:

  • eheä opetus – oppiaineet yhdistäen
  • laaja-alainen osaaminen – työelämätaidot ja yrittäjyys
  • monialainen oppimiskokonaisuus – ilmiö haltuun
  • tieto- ja viestintätekniikka opetuksessa ja oppimisessa – ohjelmointia unohtamatta
  • kodin ja koulun välinen yhteistyö – kotiväki mukaan

Ideoita ja kokemuksia ohjelman toteuttamiseen

Opettajien käyttämä tuntimäärä ohjelman toteuttamiseen

  • 3-4 tuntia
  • 9-10 tuntia
  • 11+ tuntia

Yleisimmät oppiaineet, joissa ohjelman teemoja on toteutettu

  1. Ympäristöoppi
  2. Äidinkieli ja kirjallisuus
  3. Käsityö
  4. Vieraat kielet
  5. Valinnainen

Top 3 alueet lukuvuonna 2018-2019

  1. Kainuu
  2. Uusimaa
  3. Keski-Suomi
  • Ei teettänyt ylimääräistä työtä, sillä sisällöt ovat helposti liitettävissä jokapäiväiseen koulutyöhön.
  • Ohjelma antaa mahdollisuuden kannustaa oppilaita vastavuoroiseen oppimisprosessiin.
  • Oman roolin ja vastuun antaminen jokaiselle sitouttaa kaikki tekemään töitä.
  • Ohjelma toimii loistavasti kiusaamista ennaltaehkäisevänä toimintana.
  • Ohjelman kautta kaikkien taidot pääsivät reilusti esiin. Lisäksi koko luokan yhteishenki, itsetunto ja ilmapiiri koheni.
  • Oli mahtavaa, kun vanhemmat vierailivat luokassa kertomassa ammateistaan. Lapset pitivät!
  • Oppilaiden digitehtävät ja lopputesti ovat hyvä lisä kokonaisuuteen. Taitoni-paperiin oli kiva lisätä osaamismerkkejä oppilaiden mielestä.
Back To Top