Vieraskynä: Pikkuyrittäjät luokanopettajan silmin

Meillä Kummun koulussa Outokummussa alkoi viime syksynä uuden opetussuunnitelman innoittamana valinnaisainekurssi yrittäjyyskasvatuksesta. Valitsin toteutustavaksemme Pikkuyrittäjät-ohjelman.

Valinnaiskurssilla on oppilaita koulumme 5. ja 6.-luokilta. He ovat viime keväänä tehneet valinnan mielenkiintonsa mukaan. Kurssi kestää läpi lukukauden eli joulun jälkeen aloitti toinen ryhmä.

Viikkotuntimäärä meillä on kaksi tuntia. Yhteensä tunteja kertyi ohjelman parissa 24. Olemme edenneet ohjelman teemojen mukaan käyttäen vaihtelevasti ja tarpeen mukaan eripituisia ajanjaksoja kunkin teeman käsittelyyn. Olemme pohtineet paljon tuotteistamisen eri puolista. Mikä on tuote, joka menisi kaupaksi? Mikä on sopiva hinta, että tuotantokustannukset ylitetään? Miten tehdään voittoa?

Loppuhuipennus tuo hymyn huulille

Meidän loppuhuipennuksemme järjestettiin koulussamme aulan yläkäytävällä koulupäivän aikana ruokailun jälkeen. Pidimme kojuja pystyssä kolme oppituntia välitunteineen. Loppuhuipennuksemme ”Markkinat” oli todella suuri menestys. Yritykset myivät mm. valokuvauspalveluita, leivoksia, pienoismalleja, pelilehtiä ja hevostuotteita. Mainostimme tapahtumaamme ja yrityksiämme julistein eri puolella koulua viikon ajan ennen tapahtumaa. Yritykset tekivät Powerpoint-esitykset yrityksistään, jotka linkitimme mainoksiin qr-koodien avulla.

Tuotteet menivät erinomaisesti kaupaksi ja jokainen yritys kattoi tuotantokustannuksensa reilusti. Tuotteiden hinnat vaihtelivat 50 sentin ja muutaman euron välillä.

Oikeita kokemuksia työelämästä

Meillä on käynyt kertomassa omasta uravalinnastaan ja yrityksen toiminnasta paikallinen yrittäjä, joka samalla ryhtyi yhtenäiskoulumme yläkoulun yrittäjyyskasvatusohjelman kummiksi. Otin yhteyttä häneen YES-kummiportaalin kautta.

Pikkuyrittäjät-ohjelma vastaa hyvin uuden opetussuunnitelman tavoittelemaan laaja-alaiseen osaamiseen. Ohjelmassa oppilaat kehittävät esimerkiksi ajattelemisen taitojaan kehittelemällä luovuuttaan. Oppilaat harjoittelevat vuorovaikutus- ja ilmaisutaitojaan. He saavat mahdollisuuden harjoitella ajankäyttöä sekä itsestä ja omasta yrityksestä huolehtimista. Tieto- ja viestintäteknologiaa olemme hyödyntäneet paljon etsimällä tietoa ja tuottamalla sisältöä eri portaaleihin.

Erityisesti ohjelma vastaa tietysti työelämätaitojen ja yrittäjyyden tavoitteisiin. Kaiken kaikkiaan ohjelma innostaa osallistumaan, vaikuttamaan ja rakentamaan tulevaisuutta. Ohjelma edistää erinomaisesti erityisesti äidinkielen, matematiikan, yhteiskuntaopin sekä käsitöiden sisältöjä ja taitoja.

Seuraa tästä koulumme Pikkuyrittäjiä.

 

Arttu Pätäri
luokanopettaja
Kummun koulu, Outokumpu