Vieraskynä: Ensikurkistus koodauksen maailmaan

Kävin kouluni kanssa Microsoftin ja Nuori Yrittäjyys ry:n järjestämässä Hour of Code -tapahtumassa joulukuun alussa. Microsoft Flux -yhteisötilassa järjestettyyn tapahtumaan oli kokoontunut tietotekniikasta ja koodauksesta kiinnostuneita oppilaita ja opettajia Helsingin eri kouluista. Tapahtumassa työskenneltiin neljällä eri työpisteellä, joilla tutustuttiin esimerkiksi yksinkertaisen robotin ohjelmointiin, kryptaukseen ja pelien ohjelmointiin.

img_1450-2 img_1451

Työpisteet oli suunniteltu hyvin: vaikka en ollut ikinä ennen ohjelmoinut, pääsin asiaan hyvin sisään ja lopulta voitin jopa t-paidan Minecraft-kenttien ohjelmointikilpailusta. Vaikka kuulemani mukaan kokeneemmille koodaajille jotkin tehtävät olivat varsin helppoja, tapahtuma oli mielestäni yleisesti oikein onnistunut.

Tapahtuma sai minut ajattelemaan koodauksen ja tietotekniikan asemaa. Käytämme päivittäin laitteita, joiden takana on monimutkaista koodia, mutta minun 15 ikävuoteni aikana saamani kokemus koodaamisesta oli sanalla sanoen olematon. Hour of Code oli käytännössä ensimmäinen kurkistukseni koodauksen maailmaan.

img_1453

En ole tietotekniikkaosaamiseni suhteen harvinainen muinaismuisto, vaan osa nuorten enemmistöä, jonka kokemus esimerkiksi juuri koodaamisesta on varsin pieni. Minunkin kaveripiirissäni on toki nuoria, jotka harrastavat koodausta, mutta he ovat oman kokemukseni mukaan selkeä vähemmistö. Missä piilee ongelma – vai onko mitään ongelmaa olemassakaan?

Kysymys on ajankohtainen, sillä uuden opetussuunnitelman myötä ohjelmointia aletaan opettaa osana matematiikan opetusta ykkösluokalta lähtien. Muutos saattaa kuulostaa radikaalilta, mutta se on hyvin perusteltu – ohjelmoinnin perusperiaatteiden ymmärtäminen kuuluu eittämättä nykyhetken yleissivistykseen. Tapahtumassa mukana ollut oma matematiikan ja fysiikan opettajani Juhana Marjomäki on samoilla linjoilla; hänen mukaansa muutos olisi ollut tervetullut jo aikaisemmin.

img_1452

Kehittääkö koodauksen opetus täysin uudenlaista tietotekniikan erikoisosaamista? Heikentyvätkö nuorten perinteisen matematiikan taidot, kun koodaus korvaa osan sen opetuksesta? Muodostuuko ikäluokkien välille selkeitä eroja? Miten opettajat sopeutuvat? Näihin kysymyksiin saamme vastauksen seuraavan vuosikymmenen aikana.

-Lassi Laakso, Kulosaaren yhteiskoulun yhdeksäsluokkalainen