skip to Main Content

Suomalaisyrittäjä ensimmäistä kertaa arvostetulle FERD’s LISTille Nuori Yrittäjyys -kokemusten siivittämänä

Ensimmäisenä suomalaisena FERD’s listalle päässyt suomalainen Joonas Ahola

Suomalainen nuori yrittäjä Joonas Ahola on valittu FERD’s LISTille, jolle nostetaan vuosittain kahdeksan erittäin menestynyttä nuorta yrittäjää tai johtajaa eri puolilta maailmaa. Tämä on ensimmäinen kerta, kun suomalainen yrittäjä valittiin arvostetulle listalle. Kansainvälisesti kasvavan MeetingPackage-yrityksen perustaja ja toimitusjohtaja Joonas Ahola hyppäsi yrittäjyyden maailmaan Nuori Yrittäjyys ry:n pitkäkestoisessa yrittäjyyskasvatusohjelmassa jo kahdeksannella luokalla, eikä hän väsy korostamaan käytännönläheisen yrittäjyysharjoittelun merkitystä nuorten elämässä.

FERD’s list on JA Europen (Junior Achievement Europe) ja FERDin, yhden Norjan suurimmista yksityisistä yhtiöistä, vuotuinen tapa nostaa esiin nuoria huippumenestyviä yrittäjiä ja johtajia eri puolilta maapalloa. Tänä vuonna listalle päässyt 28-vuotias yrittäjyyden konkari, Joonas Ahola, johtaa vauhdilla kansainvälistyvää ja kasvavaa MeetingPackage-yhtiötä. Listalle valitaan Johan H. Andresenin, FERDin hallituksen puheenjohtajan, mukaan inspiroivia innovaattoreita, jotka luovat maailmaan arvoa ja rakentavat pysyvää jalanjälkeä. Kaikkia listalle päässeitä yhdistää osallistuminen kouluaikanaan Nuori Yrittäjyys -toimintaan. JA Europe on Nuori Yrittäjyys ry:n taustaorganisaatio, joka toimii 39 Euroopan maassa tarjoten pitkäkestoista yrittäjyyskasvatusta osana koulun opetusta.

Yrittäjyysharjoittelusta ponnahduslauta pojalle, joka ei tiennyt mitä halusi

Joonas Ahola otti kunnianosoituksen kiitollisena vastaan ja kertoo, että hän lumoutui yrittäjyydestä jo 8. ja 9. luokilla Nuori Yrittäjyys ry:n yrittäjyyskasvatusohjelmassa, jossa nuoret perustavat vuodeksi oman harjoitusyrityksen. ”Tekemällä oppiminen Vuosi yrittäjänä -ohjelmassa toimi minulle ponnahduslautana, jonka kautta sain opittua yrittäjyyttä, avattua kontakteja ja rakennettua verkostoja, joista osa on minulle ratkaisevan tärkeitä vielä tänäänkin. Pyöritimme tuolloin Schneiderin digibokseja maahantuovaa ja myyvää NY-yritystämme muutaman hengen poikaporukalla, jolla voitimme myös ohjelman parhaan yrityksen palkinnon”, Ahola muistelee. ”Olen ikuisesti kiitollinen niille opettajille, jotka puskivat minua yrittäjyysohjelmaan, ja käyn edelleen sparraamassa nuoria antaakseni takaisin.”

MeetingPackage-tiimi

Yläkoulun Vuosi yrittäjänä -ohjelman jälkeen Joonas on perustanut ja kasvattanut useita yrityksiä. Johdettuaan omaa tapahtumatoimistoaan 8 vuotta hän tunnisti tarpeen hotellibisneksessä. Toimialalla ei osattu hyödyntää automaatiota tai digitalisaatiota neuvottelu- ja tapahtumatilojen myynnissä, vaikka 20–30 prosenttia hotellien liikevaihdosta syntyy kokous- ja tapahtumapalveluista. Vastatakseen tarpeeseen Ahola perusti vuonna 2014 nykyisen yrityksensä nimeltä MeetingPackage, jolla hän päätti tehdä aikaavievästä kokoustilojen varaamisesta ja myymisestä yhtä helppoa kuin hotellihuoneen tai lennon varaaminen. Viime vuosina Joonas Ahola on kasvattanut yrityksensä globaaliksi toimijaksi ja kerännyt rahoitusta yli 4 miljoonaa US dollaria. MeetingPackagen palvelua käyttää yli 10 000 hotellia ja tapahtumatilojen tarjoajaa ympäri maailmaa. 26-vuotiaana nuori mies valittiin Forbesin 30 under 30 Retail & eCommerce -listalle.

Koronatilanteen myötä MeetingPackagen tuottama lisäarvo hotelleille ja matkatoimistoille on kasvanut. Henkilöstöä on lomautuksella hotelleissa ja tämän vuoksi myynti ja markkinointi kokous- ja tapahtumatilojen osalta täytyy automatisoida ja digitalisoida mahdollisimman nopeasti. Asiakkaat haluavat tietää saatavuuden ja hinnan sekä tehdä varauksen ilman pitkiä sähköposteja tai puhelinsoittoja. Edelläkävijöinä tässä ovatkin jo MeetingPackage-yhtiön asiakkaat kuten Radisson ja Nordic Choice -hotelliketjut, jotka tarjoavat asiakkailleen online-varauksen omilla verkkosivuillaan sekä MeetingPackage:n tarjoamissa jakelukanavissa. Tällä 6 minuutin videolla Joonas Ahola kuvaa yhtiön tekemiä innovaatioita koronapandemian aikana.

Nuori Yrittäjyys ry:ssä kannustetaan Joonasta ja toivotaan menestystä tulevaisuuteen

”Kun maailma kamppailee ja pyrkii sopeutumaan koronapandemian aikaansaamaan murrokseen, kannattaa luoda katse nuorempaan sukupolveen ja heidän keinoihinsa ratkaista yhteiskuntien ja talouksien hurjia haasteita”, Nuori Yrittäjyys ry:n toiminnanjohtaja Virpi Utriainen sanoo. ”Alumnimme Joonas Ahola on aina ollut sinnikäs ja tosi kova tekemään töitä, ja kiritämme häntä taustalla iloiten kaikista uusista aluevaltauksista. Toivon, että Joonaksen huimaava menestystarina antaa suuntaa ja kannustaa Suomen lapsia ja nuoria uskomaan tulevaisuuteensa ja rakentamaan siitä itsensä näköistä. Monien alumniemme persoonalliset tarinat ja kiehtovat urasaavutukset osoittavat sen elämää ravisuttavan voiman, jonka käytännönläheinen yrittäjyyskasvatus voi nuorille tarjota.”

Voittoa tavoittelemattoman Nuori Yrittäjyys ry:n toiminta laajenee parhaillaan Suomessa eri alueille ja tavoite on vastata koulujen ja oppilaitosten kasvavaan kysyntään viemällä maksuttomat yrittäjyyskasvatusohjelmat saataville kaikkiin Suomen kouluihin.

FERD's list

FERD’s LIST pyrkii tunnistamaan nuoria ihmisiä, jotka ovat työllään rakentaneet poikkeuksellisen huomattavia saavutuksia Junior Achievement / Nuori Yrittäjyys -kokemuksen jälkeen. Valinnassa ei kuitenkaan keskitytä pelkästään saavutuksiin, vaan huomionosoituksella halutaan juhlistaa matkaa eteenpäin ja tärkeää elämänvaihetta, jossa nuorten potentiaali muuttuu merkittäväksi vaikutukseksi yhteiskunnalle.

Johan H. Andresen on norjalaisen sijoituskonserni FERDin omistaja ja hallituksen puheenjohtaja ja eräs Norjan merkittävimmistä teollisuusjohtajista.

  • On osallistunut Junior Achievement / Nuori Yrittäjyys -ohjelmaan tai vastaavaan
  • Erinomainen nuori yrittäjä ja/tai johtaja, iältään 25–45 vuotta
  • Muutoksen tekijä, innovaattori
  • Näytöt liiketoiminnan tai organisaation kasvattamisesta
  • Arvon luominen
  • Vahva halu menestyä ja antaa takaisin samaan aikaan; esimerkillisyys johtajana
  • Luotettava, intohimoinen, korkea integriteetti, vahva viestintäosaaminen ja kuuntelutaito, visionäärisyys, tiimin arvostaminen, positiivinen
Back To Top