Voittajan vinkit NY Uskalla Yrittää -semifinaaleihin

NY Uskalla Yrittää -semifinaalit ovat tulossa, mutta valmistautuminen ja messukokemus ovat vähän hakusessa. Tämä aihe varmaan on käynyt sinunkin päässäsi: Miten tehdä vaikutus tuomaristoon? Tässä pari vinkkiä aluekarsintojen alumnilta. Näillä pitäisi päästä ainakin alkuun NY Uskalla Yrittää -semifinaalista jatkoon pääsemiseksi.

Uskalla menestyä 13.2.

NY alumnit järjestävät 13.2. Microsoft Oy:n tiloissa tapahtuman, joka auttaa NY-yrittäjiä menestymään. Tapahtuma on maksuton ja Microsoft tarjoaa lounaan sekä kahvit. Ilmoittautua voit täältä. Muistathan, että paikkoja on rajoitetusti.

Ole oma itsesi

Olemalla oma itsesi osoitat luottavasi omiin kykyihisi ja herätät luottamusta myös tuomaristossa ja asiakkaissa. Jos taas teeskentelet olevasi jotain muuta, tulee siitä sellainen mielikuva, ettet luota itseesi ja silloin eivät muutkaan luota sinuun. Hymyile, ole rento ja tee kaikki luonnollisesti teeskentelemättä, niin tuomaristo tykkää.

Toimi aktiivisesti

On paljon helpompi kommunikoida toisen henkilön kanssa, jos hän tekee aloitteen. Messupöydän tehtävä on helpottaa tuotteiden näytteillepanoa, ei olla seinä sinun ja asiakkaidesi välillä. Kannattaa seistä ryhdikkäästi myyntipöydän edessä ja aktiivisesti jutella ohikulkeville ihmisille. Tuomaristo huomaa sen ja pitää sen mielessään voittajaa valitessaan.

Tärkeämpää kuin hienon näköinen messupöytä on inhimillinen kontakti asiakkaisiin. Messupöytä voi olla kuinka epäsiisti tahansa, mutta kun aloitat keskustelun ystävällisellä hymyllä ohikulkevien ihmisten kanssa, jää messupöytä toissijaiseksi asiaksi. Tällä tavoin pystyt paremmin vaikuttamaan asiakkaan kokemukseen myynnin yhteydessä henkilökohtaistamalla hetken jokaiselle asiakkaalle ystävällisellä ja lämpimällä keskustelulla.

Osoita, että toimintasi on skaalautuvaa

Tuomaristo valitsee jatkoon sellaisia yrityksiä, joiden liikeidea on skaalautuva. Skaalautuva liikeidea tarkoittaa sellaista ideaa, jonka mittakaavaa voi suurentaa NY-yrityksen tasosta vähintään 1000 kertaiseksi liikevaihdoltaan. Kotitekoisen leivän leipominen ei ole skaalautuvaa, mutta jos leipää voidaan valmistaa suurissa määrissä leipomossa ja myydä monen eri kanavan kautta tai jopa viedä ulkomaille, on toiminta skaalautuvaa.

Tuomaristolle täytyy kuitenkin selkeästi osoittaa, miten skaalautuminen toteutetaan. Selkeät toimenpiteet NY-yrityksen toiminnan kasvattamiseen täytyy miettiä etukäteen niin yksityiskohtaisesti, että on ilmiselvää, että NY-yrityksen toiminta on helppo moninkertaistaa. Mieti siis, miten saat NY-yrityksesi liikeidean toimimaan suuressa mittakaavassa ja mitä toimenpiteitä se edellyttää.

Ole erilainen

Jos tuomariston jäsen kysyy, miksi minä ostaisin juuri teidän tuotteenne enkä kilpailijan tuotetta, niin vastauksen pitää tulla kuin kaupan hyllyltä. Vastaamalla ”koska olemme nuoria yrittäjiä ja kai sinäkin haluat kannatta nuorta yrittämistä” voit olla varma, että jatkopaikka menne jollekulle muulle. Mieti, mikä tuotteessasi on erilaista loppuasiakkaalle. Se voi olla hinta, toimitusaika, laatu tai jokin muu loppuasiakkaalle merkityksellinen asia. Suunnittele etukäteen vastaus kysymykseen ”mitä minä hyödyn ostamalla sinun tuotteesi kilpailijan tuotteen sijaan?”

Toimiva kokonaisuus on vakuuttava

Tärkeintä on saada muodostettua toiminnasta selkeä ja toimiva kokonaisuus. Osoita, että myynti on sujuvaa ja tuotteen valmistus sujuu vaivatta isossa mittakaavassa. Tee kaikki tämä hymyn avulla aktiivisesti ja ystävällisesti omana itsenäsi, niin silloin pääset jatkoon NY Uskalla Yrittää -finaaliin. Kun finaalin aika koittaa, annan lisäohjeita miten tulla Suomen parhaaksi NY-yritykseksi eli miten voitetaan NY Uskalla Yrittää -finaali! Tässä kaikki tällä kertaa, ja muistakaa ilmoittautua NY alumnien tapahtumaan, niin saatte kunnolla neuvoja voittamiseen liike-elämän ammattilaisilta.

Ensi kertaan,Toivo_Hermanni

Hermanni Toivo
NY-alumni
hermanni(at)nuoriyrittajyys.fi

Hermannin blogi-tekstit:

  1. NY-alumin ajatuksia: “On ihan ok tehdä virheitä”
  2. NY-yrityksen taloudenhallinta
  3. Kuka, missä, mitä, häh? – vinkkejä markkinointiin
  4. Sukella asiakkaan pään sisälle – vinkkejä myyntiin
  5. Pää pyörälle termeistä: yritteliäisyys, yrittäjyys, yrittäjä, yrittäminen ja yritys