Pikkuyrittäjien matkassa Espanjassa

py-espanjassa

Tämä on kertomus Pikkuyrittäjät -ohjelman toteutuksesta Espanjassa, Aurinkorannikon Suomalaisessa koulussa marraskuussa 2016. Ohjelman ohjaajana toimii Nuori Yrittäjyys ry:n Turo Numminen.

Katso kuvagalleria viikosta tai lue päiväkirja tältä sivulta

ryhmakuva

21.11. Maanantai – ammatit ja taidot tutuiksi

kohti-alkua

Aloitimme ohjelman rytinällä ja yli kolmenkymmenen oppilaan voimin. Suomalainen iloinen puheensorina täytti luokan ääriään myöten jo ensimmäisestä hetkestä alkaen. Kerrottuani ohjelmasta ja Pikkuyrityksistä oli ensimmäinen kysymys: “koska me saadaanperustaa ne yritykset”. Luonnollisesti vanhempien yleisin tapa tehdä töitä oli ylivoimaisesti yrittäjä. Kun intoon ja kodin opettamaan yrittäjyysmalliin lisätään  espanjassa omaksuttu nopea ja välitön vuorovaikutus, alkoi luokan yrittäjyysmittariin tulla painetta siihen malliin, että tekemään pitää päästä heti tai mieluummin vielä nopeammin.

Ensimmäisellä kerralla tutustuimme hieman ammatteihin ja siihen mitä taitoja eri ammateissa vaaditaan. Lisäksi puhuimme yrityksistä ja siitä, mitkä asiat yrityksessä ovat lasten mielestä tärkeitä. Tämän jälkeen olikin aika yhdistellä taitoja ja yrityksiä keskenään. Oli mukava huomata ahaa-elämykset kun huomasimme, että lähes jokaisessa yrityksessä tarvitaan mm. tarkkuutta, asiakaspalvelua, kielitaitoa, laskutusta (rahan hallintaa) ja siisteyttä. Nämä ovat varmaan niitä työelämätaitoja.

Parin nopeasti menneen harjoituksen jälkeen pääsimme viimein ideoimaan tuotteita ja palveluita. Ideioita ei tarvinnut kauaa odotella ja lopuksi ryhmittelimme niitä pulpeteille hieman teeman mukaan.

Lopuksi lapset saivat muodostaa omat Pikkuyrityksensä ja kotitehtävänä on miettiä yrityksen tuotetta tai palvelua ja sen kehittämistä aloitetaan tiistaina.

ruokajajuoma

22.11. Tiistai – tiimit timmeiksi

Tiistaina viimeistelimme Pikkuyrittäjien tiimit ja töitä alettiin tehdä enemmän ryhmässä. Ideat saivat muotonsa ja jokainen tiimi pääsi kertomaan oman ideansa myös muille ja saivat ehdotuksia miten ideaa voisi kehittää.

Tiimeissä luotiin myös nimi ja aloitettiin logon suunnittelu. Lopuksi alettiin tehdä tuotteiden ja palveluiden tekoa varten tarvikelistaa. Loppuhuipennus on lauantaina, joten tällä viikolla pitää olla nopea.

2_pikkuyrittajat_espanja-12 2_pikkuyrittajat_espanja-8

 

 

 

 

 

23.11. Keskiviikko – mainokset kuntoon

Keskiviikon teemana oli lauantain loppuhuipennuksen suunnittelu, kauppalistat ja muut tarvikkeet ja opettelimme mm. annosmäärien arviointia tuotteiden valmistusta varten. Ahaa-elämyksiä syntyikin kun pohdittiin mm. yhteen smoothieen tarvittavaa banaanimäärää ja annoksen kokoa ja sen hintaa. Tästä on hyvä jatkaa huomenna hinnoitteluun, kun yhden tuotteen materiaalitarpeet ovat selvillä.

Markkinointipuolella aloitettiin mainosten suunnittelu ja toteutus joko paperille tai sitten luonnoksenomaisesti kotona tehtävää digitaalista mainosta silmälläpitäen.

Pikkuyritysten ideat vaihtelevat leivonnaisista koruihin ja onpa joukossa lapsille tarkoitettu askartelupajakin. Myyntitilanne tulee olemaan lauantaina, jolloin asiakkaina ovat ensin harjoitusmielessä muut Pikkuyrittäjät, sitten koulun muut oppilaat, seuraavaksi vanhemmat ja lopuksi kaikille avoimet myyjäiset. Kohderyhmää tulee ns. vauvasta vaariin ja lauantai on varmasti täynnä hienoa energiaa, hyviä myyntipuheita ja toivottavasti myös hyvää kaupankäyntiä.

Muutamat lapset olivatkin jo sopineet järjestelyistä ja myös yksi vanhemmista (yrittäjä itsekin) kertoi, että oli luvannut tarjota mm. leivontakonsultaatiota sopivaa korvausta vastaan. Mukava kuulla, että myös vanhemmat ovat nähneet Pikkuyrittäjien toiminnan mielekkyyden ja haluavat antaa lapsille vapauden tehdä ja samalla oppia työelämän lainalaisuuksia mm. rahankäytössä.  Ilma oli hieman pilvinen, kuten koulumatkalla otetusta kuvasta näkyy, mutta lasten päästessä tekemään oli sali täynnä energiaa.

24.11. Torstai – hinnat kohdalleen ja mainokset someen

Torstaina jatkettiin lauantain loppuhuipentumaan valmistautumista, harjoiteltiin tuotteen hinnoittelua ja tehtiin omalle Pikkuyritykselle hinnasto. Hinnoittelun miettiminen varsinkin palvelutuotteille oli haasteellista, mikä on oikea hinta omalle työlle? Myös askartelupajan tuotteen hinnan arviointi oli mielenkiintoista. Paljonko raaka-aineita 3-7 -vuotias (suunniteltu kohderyhmä) ehtii kuluttaa 15minuutin pajan aikana? Ongelmiin löytyi onneksi ratkaisut ja kun katteet ovat lähtökohtaisesti kohdillaan, niin pieniä riskejäkin voi ottaa.

Kun hinnastot alkoivat olla kohdallaan tehtiin yrityksistä vielä videoesittely, joka voidaan jakaa omassa sosiaalisessa mediassa ja houkutella lisää kävijöitä lauantain tapahtumaan.

 

hinnasti

hinnasto_paris

video

25.11 Perjantaiperjantai_messut

Perjantaina alkoi lähestyvä loppuhuipennus näkyä myös toiminnassa. Suunnitelmia, viimeiset varmistukset, esittäytymistä ja tietysti minimessut, joilla harjoiteltiin oman yrityksen huomista koitosta. Ständit toteutettiin pulpettien sijaan ulkokalusteiden pehmusteista, mutta ne sopivat tarkoitukseen loistavasti ja niitä oli helppo siirrellä ja hieman myös heitella (toim. huom.)

Kokonaisuudessaan päivä sujui innostavasti ja kotiin lähdettiin tarkan tehtävälistan kanssa

Perjantai oli myös monelle yritykselle tuotantopäivä ja tositoimet alkoivat heti koulun jälkeen ja usein onneksi vanhempien avustuksella.

Vanhempien kertoman mukaan töitä tehtiin hyvällä asenteella ja oma-aloitteisesti.

26.11 Lauantai – loppuhuipennus koululla

loppuhuipennus

 

Lauantai aloitettiin innokkaasti yhdeksältä koululla. Kaikki Pikkuyrittäjät saapuivat luokkaan ja sitten aloitettiin kiivastahtinen osastojen pystytys luokkiin, tuottiden esillepano sekä tietysti yrityksen mainostus ympäri koulua. Tulossa oli paljon erilaisia asiakkaita. Aluksi koulun omat oppilaat klo 11:00, vanhemmat klo 12:30 ja jos jotain olisi vielä jäljellä, niin avoimet myyjäiset klo 13:30 alkaen.

asiakaspaikatKoulun käytävät täyttyivät Pikkuyrittäjien tekemistä mainoksista ja ständit olivat kahdessa eri luokassa. Aamulla opittiin ex-tempore myös ryhmätyötä ryhmien välillä ja asiaa yhteistyön merkityksestä ja siitä, että kaikkien tulee pitää yhtä. Esimerkkinä olivat asiakapaikat ja ehdotus yhteisestä asiakastilasta -sai kannatuksen.

Myös soitettavasta taustamusiikista päästiin yhteisymmärrykseen tekemällä soittolista, johon jokainen yritys sai valita mielimusiikkiaan. Näin vältyttiin 6 eri yrityksen taustamusiikin kakofonialta, joka olisi voinut karkoittaa kaikkien asiakkaat.

Myyntiä ja hinnoittelua

lauantaia-muffinssipuoti

Päivän parasta antia oli tietenkin myynti ja asiakaspalvelu, jossa Pikkuyrittäjät kunnostautuivat. Myös hinnoittelun haasteet huomattiin käytännössä ja asiakkaita houkuteltiin erilaisilla tarjouksilla ja lyhytaikaisilla kampanjoilla. Hintoja muutettiin usein päivän aikana ja yksi yritys päätyi jopa nostamaan hintoja, koska huomasi, että tuotteet uhkaavat loppua kesken jo aamupäivällä.smothie kortti

askartelupaja