Anin erikoispäivä Ahlstromilla

NY Vuosi yrittäjänä -ohjelman loppuhuipennuksen NY Uskalla Yrittää –finaalin aika on ensi viikolla. Siihen saakka annamme Vieraskynä -blogissa puheenvuoron nuorille tähdille. Opiskelijoille, jotka ovat osallistuneet NY Vuosi yrittäjänä -ohjelmaan, avautuu monia ovia mitä mielenkiintoisimpiin tilaisuuksiin…

Pääsin seuramaan Ahlstrom Oy:n viestintäjohtajaa Satu Perälampea tiistaina 9.2. Olin erittäin innoissani päivästä, sillä olen itsekin kiinnostunut viestinnästä ja haluaisin mahdollisesti myös opiskella sitä. Tämä oli huikea mahdollisuus nähdä, kuinka johtajat työskentelevät ja minkälaisia työpäiviä heillä on.

Pääsin ensin tutustumaan Ahlstromin työtiloihin, jonne yleensä ei oteta vieraita. Toimistotilat olivat siistejä ja hienoja. Satu kertoi yrityksestä ja esitteli minut muulle toimistoporukalle. Opin mm. yritysviestinnästä, kuinka yrityksen pitäisi näkyä sosiaalisessa mediassa ja kuinka yrityksen toimitusjohtaja edustaa yritystä. Opin myös kuinka tärkeää on kehityksen seuraaminen, kielitaito ja tiimityöskentely. Pääsin itsekin tutustumaan kansainväliseen kokoukseen ja kokous käyntiin englannin kielellä. Ahlstromilla on myös Kiinassa tehtaita, joten olisin voinut oman kiinan kielen taidolla kääntää joitakin perusasioita, jos olisi ollut tarvetta.

Kahvitauolla pääsimme maistelemaan nykyisen NY-yritykseni mustikkalimonadia. Sain hyvää palautetta ja pääsin myös tutustumaan muihin tiimeihin viestintätiimin lisäksi.

Omassa NY-yrityksessä olen myös hyödyntänyt kielitaitoa, sosiaalisen median kautta markkinointia ja tiimissä työskentelyä. Oli hienoa nähdä, miten NY-yrityksessä opitut asiat toimivat samalla tavalla todellisessa yrityksessä, mutta suuremmassa yrityksessä. Sähköposteja lähetetään paljon, soitellaan puheluita, tehdään yhteistyötä muiden yritysten kanssa, verkostoidutaan ja työskennellään sekä itsenäisesti että ryhmässä.

Viestintäjohtajan täytyy pitää huoli myös omasta viestinnästä ja osana yrityksen medianäkyvyyttä. Satu on Twitterissä erittäin aktiivinen ja hän seuraa myös yritykseen liittyviä uutisointia. Viestinnässä ei ole vain kyse sosiaalisessa mediassa julkaistusta asiasta, vaan myös muiden yrityksien seuraamisesta ja miten voitaisiin tuoda asia kansainvälisellä tasolla esille. Markkinointitavat Pohjois-Euroopassa eivät välttämättä toimi samalla tavalla kuin Etelä-Amerikassa, joten mediasisältöä täytyy tuottaa eri kohderyhmille. Ahlstrom toimii kansainvälisellä tasolla, joten tärkeät yritystä koskevat asiat täytyy kääntää jopa 11 eri kielelle.

Päivän fiiliksiin kuului innostus, kansainvälisyys, opettavaisuus ja johtajuus. Oli todella mukavaa, että pääsin itsekin osallistumaan kokouksiin ja myös kertomaan oman mielipiteeni asioista. Pääsin myös tapaamaan Ahlstromin toimitusjohtajaa, joka oli vierailemassa Suomessa muutaman päivän ajan. Oli oikein huikeaa päästä tutustumaan uusiin ihmisiin ja minut vastaanotettiin erittäin ystävällisesti.

Upean päivän jälkeen kokoonnuttiin Fennian tiloihin. Valitettavasti Satu ei päässyt kokouksen takia mukaan, mutta sain jo kokea päivän hienoimmat ja opettavaisimmat hetket Ahlstromin toimistossa. Fenniassa pääsin tutustumaan muihin yritysjohtajiin ja jakamaan kokemuksia päivästä muiden nuorten kanssa. Päivä oli kerrassaan mahtava ja tämä oli unohtumaton kokemus.

 -An Cong

IMG_8574