NY-yrityksen taloudenhallinta

NY-yrityksen taloudenhallinta saattaa joskus tuntua hankalalta. Pitäisi hankkia uusia työvälineitä, hommata uusi graafinen ilme, tai vaikkapa matkustaa toiselle puolelle Suomea tapaamaan asiakasta. Se mihin kaikkeen raha riittää on monimutkainen kysymys. Jos ostamme nyt uuden porakoneen, ei meillä välttämättä ole rahaa uuteen sirkkeliin ainakaan heti, mutta porakone voi maksaa itsensä takaisin säästyneissä työtunneissa. Tässä kirjoituksessa on pari vinkkiä siitä, miten näitä hankintoja kannatta pohtia.

 

ponttopaat_linnunpontto ponttopaat_logo

Laadi hyvä budjetti

Yksi ensimmäisiä asioita heti liikeidean selviämisen jälkeen on budjetin laatiminen. Hyvä budjetti on sellainen, jossa kulut ja menot on arvioitu realistisesti. Vuoden päähän on todella hankalaa arvioida, ja siksi budjettia kannattaa päivittää vaikkapa kuukausittain, jotta se pysyisi mahdollisimman realistisena. Aina kannatta pyrkiä kuluissa pysymään budjetin sisällä; muuten raha voi loppua kesken.

Laske tuotteen tai palvelun kustannukset

Mutta sitten on vielä se kysymys miten raha kannattaa käyttää ja mihin. Meillä Pönttöpäissä oli mahdollisuus ostaa lautamme linnunpönttöihin eri paikoista, mutta vain yhdessä paikassa se voitiin sahata sen mittaiseksi, että pystyimme itse sahaamaan hyvälaatuisia paloja pönttöihimme. Muissa paikoissa tosin oli halvempi hinta lautametriltä ja sahaus maksoi myös hieman lisää. Laudan sahaamiseen kuluisi meiltä myöskin aikaa, eli laudan ostaminen muista paikoista ei olisi täysin ilmaista; siitä aiheutuisi ajallisia ja työllisiä kustannuksia. Annoimme työtunnillemme hinnan 4 € per henkilö.

Laskimme, että yhden linnunpöntön lautapalojen sahaaminen isoista laudoista veisi yhteensä vartin kahdelta meistä, eli yhteen linnunpönttöön tulisi lisää kustannuksia 2*4/4 eli 2€ jos ostaisimme laudat kokonaisina. Linnunpönttöön menee noin 1,5 lautaa, eli n. yhden euron verran. Kokonaiskustannuksia tulisi siis linnunpöntölle tällöin 3€. Jos taas sahautamme laudat liikkeessä, maksaa se n. 1€ per pönttö, mutta nyt yhden pöntön lautojen sahaamiseen meneekin vain 5 minuuttia yhdeltä henkilöltä, eli kustannuksia tulee sahaamisesta 4/12+1=1,33 €.

Yhteensä linnunpöntöstä tulee siis rakennuskustannuksia 1,33+1=2,33€ eli tämä vaihtoehto on edullisempi kuin sahata laudat itse. Tämän laskelman takia päädyimme ostamaan lautamme valmiiksi sahattuna, ja säästimme täten kustannuksia. Myös pönttöjemme laatu oli parempi tällä tavoin jolloin myynti oli suurempi.

Pohdi kustannuksia

Hankinnoissa tulee siis miettiä kaikkia kustannuksia. Sellaisia kustannuksia, joita ei tule välttämättä ajatelleeksi ovat työkustannukset, aikakustannukset, laatukustannukset (huonolaatuisesta tavarasta on vaikea päästä eroon vaikka kuinka myisi ja jotkut asiakkaat saattavat palauttaa tuotteen puutteellisesta laadusta johtuen) tai menetetyn myynnin kustannukset (esim. jos päätetään olla avaamatta verkkokauppaa). Kaikille näille kustannuksille tulee antaa rahallinen arvo, joka on realistinen ja sen perusteella tehdä päätös siitä mihin raha käytetään ja miten. Excel on loistava työkalu tässä asiassa. Jos oma osaaminen ei tällaisiin asioihin riitä, kannattaa kysyä opettajalta tai omalta neuvonantajalta apua. Jos he eivät itse osaa tällaisissa laskelmissa auttaa tuntevat he yleensä jonkun, joka osaa.

Toivo_Hermanni

 

Teksti:

Hermanni Toivo,
NY Vuosi yrittäjänä alumni
hermanni(at)nuoriyrittajyys.fi

Hermannin blogi-tekstit:

    1. NY-alumin ajatuksia: “On ihan ok tehdä virheitä”
    2. NY-yrityksen taloudenhallinta
    3. Kuka, missä, mitä, häh? – vinkkejä markkinointiin
    4. Sukella asiakkaan pään sisälle – vinkkejä myyntiin
    5. Pää pyörälle termeistä: yritteliäisyys, yrittäjyys, yrittäjä, yrittäminen ja yritys