Nuoret yrittäjät uskovat omaan työhönsä

Olen käynyt kymmenissä startup-tapahtumissa kuuntelemassa mitä kummallisimpia yritysideoita. Välillä on tuntunut siltä, että startup-yritysten perustajat tähtäävät ainoastaan rahoituksen hankkimiseen ja toimivien palveluiden ja tuotteiden valmistaminen on vähän toissijainen juttu. Näistä lähtökohdista lähdin mukaan tuomaroimaan Nuori Yrittäjyys -tapahtumaa viime viikolla.

NY_UskallaYrittaa_2015_CopyrightTopiasSaari-99

Yksi NY Vuosi yrittäjänä -ohjelman finalisteista, JÜRGEN UF.

Omista ennakkoluuloistani johtuen Nuori Yrittäjyys -finaali yllätti minut täysin. Kyseessä on Vuosi yrittäjänä -ohjelman huipennus. Kaksipäiväinen tapahtuma, jossa alkukarsinnoista selvinneet yrittäjät kilpailivat lukuisissa eri sarjoissa, kuten paras tuote, paras palvelu, paras myyjä ja paras yritys.

Olen itse aloittanut yritystoiminnan 15-vuotiaana ja eräässä yrityksessäni olen ollut mukana valmentamassa erästä Vuosi yrittäjänä -ohjelmaan osallistunutta nuorta. Tästä huolimatta olin hieman epäileväinen. Millä tavoin nuorimmillaan 15-vuotiaiden yrityksiä oikein tulisi arvioida. Onko kyseessä enemmän harrastustoimintaa tai opettajien pakottamana tehty kurssi. Jo ensimmäiset kohtaamiset Kampin messuilla yllättivät. Nuorten esiintyminen ja myyntityö oli erinomaista. Todella monella yrittäjällä into omaan tekemiseen tihkui todella vahvasti läpi kaikessa tekemisessä. Nähtävillä oli sellaista aktiivisuutta ja ylpeyttä omaan tekemiseen, etten ole vastaava nähnyt missään yritystapahtumassa.

Nuoret eivät tavoittele taivaita vaan kannattavaa liiketoimintaa

Ehkä selkein vertailukohta on Startup-tapahtuma Slush, jossa myös kohtuullisen nuoret toiveikkaat yrittäjät hakevat rahoitusta omille ideoilleen. Erona näiden kahden tapahtuman välillä on selkeimmin se, että Nuori Yrittäjyys -ryhmien yritykset olivat konkreettisia ja jo valmiiksi toteutettuja. Tavoitteena ei näyttänytkään olevan oman idean myyminen, vaan aidon toimivan yrityksen esittely.

Yritysideat olivat yleensä syntyneet olemassa olevan tarpeen täyttämiseen tai vaihtoehtoisesti ne olivat parannuksia jo toiminnassa oleviin tuotteisiin tai palveluihin.

Hienointa koko tapahtumassa oli se, miten ennakkoluulottomasti nuoret olivat lähteneet toteuttamaan ideoitaan. Esimerkiksi perusasteen NY-palkinnon voittanut ulkoilmaelokuvia toteuttava Outside Movies NY kertoi miten heillä ei etukäteen ollut varmuutta äänentoiston ja videokuvan synkronoinnin toimimisesta. Turhaan huolestumatta pojat toteuttivat ideansa ja kaikki toimi erinomaisesti. Juuri tällaista ennakoluulotonta tekemisen meininkiä me tarvitsemme!

Lähes jokainen yritys oli sellainen, että toivoisin heidän jatkavan toimintaansa myös Vuosi yrittäjänä -ohjelman päättymisen jälkeen. Pienten ongelmien ja hinnoittelun järkevöittämisen jälkeen menestymisen mahdollisuudet ovat loistavat!

Erityisen mukavaa oli huomata, että kukaan tapahtumassa ei valitellut huonoja talousnäkymiä tai lamaa. Kaikki uskoivat omaan asiaansa ja oman liiketoimintaansa.

Mikä ihmeen Nuori Yrittäjyys

Nuori Yrittäjyys ry on järjestö, jonka tavoitteena on vahvistaa nuorten yrittäjyysasennetta, työelämätaitoja ja taloudenhallintaa. Yhteistyössä koulujen kanssa toteutetussa NY Vuosi yrittäjänä -ohjelmassa on tällä hetkellä mukana yli 4000 oppilasta, jotka muodostavat yli 1500 NY-yritystä.

Tapahtumasta jäi todella hyvä mieli. Nuorten into tarttui myös itseeni. Vaikka jokaisesta nuoresta ei tulisikaan yrittäjää, olen aivan varma, että opituista taidoista on todella suurta hyötyä tulevaisuudessa. Toivottavasti ohjelma tavoittaa jatkossa yhä useamman nuoren.

Teksti: Olli Kopakkala, markkinointijohtaja, Ukko.fi

Teksti on julkaistu kirjoittajan luvalla. Alkuperäinen teksti löytyy osoitteesta ukko.fi.