Kuka, missä, mitä, häh? – vinkkejä markkinointiin

Markkinointi käsitteenä tarkoittaa kaikkea sitä toimintaa, jota yritys tekee saadakseen huomiota ja täten menekkiä tuotteelle tai palvelulleen. Tämä voi olla vaikka TV-mainos, promotilaisuus, tai vaikkapa hakukoneoptimoitu verkkosivu. Markkinoinnin suunnittelutyö voi olla välillä hankalaa, mutta tässä kirjoituksessa on pari vinkkiä sen suunnitteluun.
Selkeä määränpää

Ensin on hyvä määrittää tavoitteet markkinoinnille. Mitä halutaan saavuttaa markkinoinnilla? Tavoitteiden tulisi olla mitattavissa olevia asioita kuten myynnin lisääminen 1000 € verran tai keskimääräisen asiakassuhteen keston pidentyminen 3 kuukaudella. Tavoitteet voivat olla vaikka mitä kunhan niiden saavuttaminen on konkreettisesti mitattavissa.

Suuryritys vai naapurin rouva?

Toinen asia markkinointia suunnitellessa on kohderyhmän määrittäminen. Kenen huomion yrität tavoittaa? Jos myyt kokouspalveluja yrityksille, aiot tuskin mennä jakelemaan esitteitä omalla asuinalueellasi naapureille, vaan saatat lähettää sähköpostiviestejä yrityksen toimihenkilöille tai soittaa heille suoraan. Jos taas myyt nurmikonleikkuupalvelua, menet kysymään naapurinrouvalta haluaako hän nurmikonleikkuun.

Uimahallissa vai eduskunnan portailla?

Kolmantena mieti missä aiot tavoittaa kohderyhmäsi. Tämän päättämisessä kannattaa pitää mielessä kohderyhmäsi piirteet. Jos myyt uintivalmennusta, tavoitat todennäköisemmin kohderyhmäsi uimahallissa kuin monissa muissa paikoissa. NY-yritys, joka valmistaa kustomoituja kangaskasseja voi harkita myyvänsä niitä kansanedustajille vaalituotteina vaalien alla. Tällöin yksi paikka, jossa voisi mainostaa ovat eduskuntatalon portaat, sillä siellä olisi paljon henkilöitä, joita kiinnostaa vaalituotteet omiin kampanjoihinsa.

Asiakas päättää

Viimeisenä mieti mistä haluat huomion koostuvan; minkä viestin haluat kohderyhmällesi kertoa? Tässä vaiheessa on hyvä kertoa mikä tekee tuotteestasi uniikin. What’s in it for me? Mitä minä hyödyn jos ostan tuotteesi? Vastaus tähän kysymykseen ei tule sinulta itseltäsi vaan asiakkailtasi. Vain ne asiat tuovat lisäarvoa asiakkaalle, jotka asiakas kokee itse lisäarvoa tuoviksi. Tästä syystä on hyvä tietää miksi aiemmat asiakkaat ovat ostaneet tuotettasi. Usein eri asiakkaiden ongelmat ja halut ovat samanlaisia ja toistuvia. Jos tiedät miksi asiakkaat ovat ostaneet tuotettasi aiemmin, tiedät miksi he arvostavat tuotettasi. Tähän on hyvä tarttua viestiä laatiessa. Mikä tekee meistä uniikin ja mitä sinä asiakkaana hyödyt tuotteestamme? Aiemmin toimineet myyntiargumentit ovat tässä tapauksessa hyviä.

Ei muuta kuin suunnittelemaan

Eli ensin tavoitteiden määritys, sitten kohderyhmä ja kanava, ja lopuksi viesti. Täydellisen markkinointikampanjan suunnitteleminen vaatii luovuutta ja määrätietoisuutta. Kokoajan on pidettävä mielessä päämäärä, mutta keinot sen saavuttamiseksi ovat monet.

Toivo_HermanniEnsikertaan,
Hermanni Toivo
NY-alumni
hermanni(at)nuoriyrittajyys.fi

 

Hermannin blogi-tekstit:

    1. NY-alumin ajatuksia: “On ihan ok tehdä virheitä”
    2. NY-yrityksen taloudenhallinta
    3. Kuka, missä, mitä, häh? – vinkkejä markkinointiin
    4. Sukella asiakkaan pään sisälle – vinkkejä myyntiin
    5. Pää pyörälle termeistä: yritteliäisyys, yrittäjyys, yrittäjä, yrittäminen ja yritys