Supercell-sijoittaja rohkaisee nuoria yrittäjiä: alusta alkaen globaaleille markkinoille

Kun harjoittelee kunnolla, hyvän hissipuheen voi pitää vaikka japaniksi, Petteri Koponen sanoo.

Viime viikolla YES Varsinais-Suomen järjestämässä NY Start up -pitchauskilpailussa tuomaroimassa piipahtanut Supercellin sijoittaja ja entinen hallituksen puheenjohtaja Petteri Koponen on sijoittajana kokenut myyntipuheiden kuuntelija.

Turussa Koponen kuunteli neljän korkea-asteen NY Start up -yrityksen hissipuheen, joista sattumalta jokaisen liikeideana oli jonkinlainen verkkopalvelu.

Koposen pisti heti merkille yhden seikan, jossa NY-yritykset olisivat voineet olla vielä kunnianhimoisempia:

– Kun kyse on webbipalveluista, kannattaa heti ajatella astetta isommin. Kynnys lähteä käyttämään uutta webbipalvelua on nykyään korkea, joten käyttäjälle on tarjottava jotain merkittävää tai hauskaa, Koponen sanoo.

– Jos tahtoo tehdä ison bisneksen, se vaatii isoja käyttäjämääriä. Miksei lähtisi saman tien globaalille markkinoille? Samalla vaivalla palvelusta voi tehdä kansainvälisen.

Minkälainen on yleensä ottaen Koposen mielestä hyvä hissipuhe?

– Se kaikkein kriittisin juttu minkä on tultava esille on se isoin puute, mihin yrityksen liikeidea vastaa, Koponen sanoo.

Sijoittaja myös korostaa harjoittelun tärkeyttä.

– Jos pitchin harjoittelee kunnolla, sen voi pitää vaikka japaniksi. Jos tahtoo oppia hyväksi, netistä löytyy mallia vaikka millä mitalla. Näihin kannattaa verrata kriittisesti omaa esitystään.

NY_startup_pitch_voittajat
Koponen kuvassa Start Up pitchauskilpailun voittajayritys Pitchdean kanssa, Koponen keskellä. Oikealla NY:n toiminnanjohtaja Virpi Utriainen. 

Koponen ei yllättäen tahdo kuitenkaan antaa liian suurta painoarvoa pitchaukselle, sillä hän ei itse juuri liiku messuilla tai muissa tapahtumissa, joissa hissipuheita yleensä esitetään.

– Pitchausta voi sinänsä aina harjoitella enemmän, mutta jos meitä kiinnostaa joku idea niin me tahdomme keskustella siitä kunnolla, Koponen vakuuttaa.

Entä minkä neuvon Koponen antaisi opettajille – mitä taitoja koulussa pitäisi opettaa nuorille, jotta he rohkaistuisivat yrittämään?

– Laittaisin opiskelijat tekemään itsenäisesti jotain tosi vaikeaa yli niiden mukavuusalueen, ja sitten luottaisin nuoriin, Koponen sanoo.

Hän kannustaa opettajia myös altistamaan nuoria vaikutteille, kuten viemään vaikka Slush-tapahtumaan tai avustamaan nuorta saamaan muutaman päivän tai viikon työharjoittelupaikan kunnianhimoiseen yritykseen.

– Jos opettajalla ei ole itse kokemusta yrittäjyydestä, voi sen opettaminen helposti olla paperinmakuista. Se on sama kuin jos minä opettaisin laulamista: voin lähetää nuoren konserttiin ja laittaa lukemaan, mutta oppiiko se laulamaan?

Toisin sanoen tekemällä oppii parhaiten.

– Yrittäjyys on prosessi, jossa pitää saada vakuutettua ihmisiä ja organisoitua asioita. Tämän tyyppisten projektien tekeminen on parempaa harjoittelua kuin kirjoista oppiminen, Koponen sanoo.

 

Koposen sijoitusyritys Lifeline Ventures tukee yrittäjiä, innovaatiota ja tiedettä.

Supercell on suomalainen videopeliyritys, jonka tunnettuja pelejä ovat Hay Day ja Clash of Clans. Sen lokakuussa 2013 japanilaisten kanssa tekemä miljardikauppa nosti yrityksen kertaheitolla suuren yleisön tietoisuuteen ja yhdeksi Suomen arvokkaimmista yrityksistä.