Nuoret pitchasivat ideansa leijonille NY 24h -leirillä!

NY 24h -leirillä Suomen Liikemiesten Kauppaopistossa nuoret esittelivät ideansa Leijonan Luola -TV-formaatin tyyliin neljälle GE:n edustajalle. 

Koulu sai leirille yritysyhteistyötä, kun NY:n kumppanin General Electricin vapaaehtoiset osallistuivat leirille tuomareiksi arvioimaan nuorten liikeideoita.

Leijonan luola toteutettiin yhtenä rastina NY 24h -leirillä. Oppilaat pääsivät leijonien eteen pitchaamaan päivän aikana kehittämät liikeideansa. Aikaa jokaiselle ryhmälle oli varattu 3 minuuttia.

large_pitchauslionsdenTunnelma oli dramaattinen, taustalla tykytti sydämenlyöntejä jäljittelevät musiikki. Ensimmäinen ryhmä saapui Leijonien eteen jännittyneenä, mutta hymyillen. Esityksen päätteeksi leijonat antoivat ryhmille kommenttinsa ja heittivät myös tiukkoja kysymyksiä kuten miksi teidän yrityksenne on parempi kuin kilpailijoiden. Vastaaminen ei tuottanut nuorille ongelmia, sillä omiin ideoihin uskottiin.

Opettaja: ”Leijonan luola oli suorastaan menestys”

– Leijonan luola oli suorastaan menestys opiskelijoiden ja tutoreiden mielestä. Meidän vastuuopettajien on helppo yhtyä nuorten tuntemuksiin, kertoo leirin vastuuopettaja Pirkko Peiponen.

Myös leiriläiset pitivät rastista, jossa sai aitoa palautetta työelämän edustajilta.

– Ei ollut niin paha kuin oletin, mukavaa oli, kertoo Sade Paakkunainen.

Nuoret oppivat myös, että omaa ideaa täytyy testailla käytännössä ja on tärkeää erottua joukosta varsinkin niillä aloilla, joilla on kova kilpailu.

large_leijonatLeiri oli elämys myös vapaaehtoisille

Haasteena nuorille NY 24h -leirillä oli se, että kaksi leijonista puhui ainoastaan englantia.

– Kolme ryhmää alkoi oma-aloitteisesti kertoa ideastaan englanniksi, mikä oli hieno juttu! Tänä päivänä tarvitsemme kansainvälisiä yrityksiä ja englannin kieli on kansainvälisyyteen yksi avaintekijä, kertovat leijonat.

– Huomasin, että nuoret panostivat. Tämä on hyvä juttu, koska nuoret tulevat meidän eteen eikä niin, että me tyrkytämme itseämme nuorille. Nuoret joutuvat oikeasti tekemään töitä, sanoo Merja Pehkonen, GE:n Export shipping specialist.

– Oli mielenkiintoista kuulla nuorten liikeideoita ja ihana nähdä heidän rohkeutensa esitellä niitä, kehuu GE:n pääkirjanpitäjä, Barbro Bruun.

Tällä kertaa leijonat eivät sijoittaneet yrityksiin, mutta palkitsivat parhaan ja innovatiivisimman liikeidean

Leijonat löysivät joukosta monta hyvää ideaa, mutta kaksi oli ylitse muiden: Paras liikeidea meni yritykselle nimeltäSmoothiellciouz. P.. Yrityksen liikeidea oli tarjota hyvinvointituotteita myyntiin erilaisiin tapahtumiin, messuille ja yrityksille. – Kampaamoissa on harvoin tarjolla mitään muuta kuin kahvia tai vettä, perustelee ryhmä jäsen.

large_biokynnetInnovatiivisimman idean palkinto meni Bio Kynnet –nimiselle yritykselle, jonka ideana oli valmistaa rakennekynsiä, jotka voi kierrättää. Leijonia mietitytti onko tämä vielä mahdollista – ehkä tulevaisuudessa.

Haluatko järjestää NY 24h -leirin koulussasi?

Tutustu NY 24h-leiriin ja tilaa sen maksuton oppimateriaali. NY 24h -leiri on suunnattu ammatilliselle toiselle asteelle ja lukiolaisille.

Jos et ole ennen toteuttanut NY-ohjelmia, osallistuthan YES:n järjestämään ohjelmakoulutukseen ennen kuin tilaat materiaalin.