Kulttuurierot kiinnostivat lukiolaisia

Mitä kannattaa ottaa huomioon kun työskentelee kansainvälisessä yrityksessä? KONEen Macarena Pallares antoi nuorille eväitä urapolulle GEP-globalisaatioluennolla.

– What do you think globalization is? avaa Macarena Pallares keskustelun Mäkelänrinteen lukiossa.

Ja vastauksia tulee. Globalisaatioluennolla kielenä on englanti, mikä ei tuota ongelmia toka- ja kolmasluokkalaisista koostuvalle yleisölle. Heistä kolmannes on ollut vaihto-oppilaana.

Luennon aikana nuoret pohtivat globalisaation nopeutta ja maailman muutosta työelämän näkökulmasta. Mitä kansainvälisyys tarkoittaa yrityksille? Mitä haasteita “going global” merkitsee?

Pallares avaa kansainvälistymisen haasteita: on otettava huomioon eri maiden lainsäädännöt, aikaero, tariffit ja valuuttakurssit. Muun muassa.

“Nuorten on hyvä saada perspektiiviä työelämään”

Yrityselämän vapaaehtoisten pitämät globalisaatioluennot ovat osa eurooppalaista Global Enterprise Projectia (GEP), jonka tavoitteena on opettaa nuorille tulevaisuuden työelämätaitoja yritysmaailman yhteistyökumppaneiden johdolla.

Macarena Pallares itse lähti GEP-hankkeen vapaaehtoiseksi, koska tahtoo auttaa nuoria pärjäämään työelämässä.

– Kun itse olin nuori, pohdin miksi tahtoisin tulla isona ja mitä opiskella. On hyvä, että nuoret saavat jo tässä vaiheessa tietoa työelämästä ja niistä taidoista, joita heidän kannattaa kehittää.

Meksikolaissyntyinen Pallares on itse asunut nyt neljä vuotta Suomessa ja työskennellyt lähes alusta asti KONEella.

– Tämä on myös hyvä tilaisuus meille antaa tietoa uramahdollisuuksista KONEella. Kesätyöpaikkojen lisäksi meillä on myös korkeakouluopiskelijoille International Trainee-ohjelmia, joissa on mahdollista harjoitella ulkomailla, Pallares kertoo.

Näin kiinalainen tekee bisnestä

Luokassa eniten keskustelua synnyttävät vuorovaikutustilanteet vierasmaalaisen kanssa. Miten ymmärtää erilaisia kulttuureja ja toimintatapoja?

Pallares kertoo nuorille eri kultturien eroista bisnestilanteissa. Esimerkiksi Kiinassa pidetään epäkohteliaana sanoa “ei”, joten neuvotteluissa kiinalaiset ovat länsimaalaisista hämmentävän myöntyväisiä. Tämä ei kuitenkaan vielä merkitse onnistunutta yhteistyötä vaan on vain kiinalaisten tapa puhua.

Samaten amerikkalaista puhetta leimaa markkinahenkisyys: kaikki on “great” ja “awesome” vaikka kauppoja ei silti välttämättä synny.

Maassa maan tavalla – joka maalla on omat kuriositeettinsa

Jotta tulee toimeen vierasmaalaisten kanssa, on erilaisia kulttuureja ymmärrettävä ja kunnioitettava, Pallares painottaa.

Pallares esimerksi itse ei voinut aikoinaan Hollantiin muuttaessaan ymmärtää, miksi siellä pitää vaihtaa poskisuudelmia kolmesti tervehdittäessä. Hänestä se tuntui ajan tuhlaukselta, Meksikossa kun pärjätään yhdellä poskisuudelmalla.

Tavasta poikkeaminen olisi kuitenkin tulkittu epäkohteliaaksi.

– Meillä Suomessa ei vaihdeta poskisuudelmia ollenkaan. Ehkä siksi täällä on lyhyemmät työpäivät, kommentoi abiturientti takarivistä.

Oppilaat kysyvät myös Pallaresilta, onko hän kuullut suomalaisten reaktiosta Newsweek -lehden ranking-tulokseen, jossa Suomi sai kärkisijan. Iloitsemisen sijaan suomalaiset tahtoivat korjata listausta: emme me voi olla parhaita!

– Meillä Meksikossa reaktio olisi varmasti toisenlainen, Pallares vakuuttaa.

Millä taidoilla pärjään tulevaisuudessa?

Luennon loputtua Pallares kyselee oppilailta, mitä taitoja he uskovat tarvitsevansa kymmenen vuoden päästä työelämässä.

Mäkelänrinteen lukiolaiset listaavat seuraavia: kielitaito, vuorovaikutustaidot, ryhmätyötaidot, luovuus, tekniset taidot, joustavuus, kulttuurien ymmärrys, verkostoitumistaidot, sopeutuvuus.

Luentoa seurannut opettaja Laura Nyyssönen nyökkäilee. Hänen mielestään luennon parasta antia on ollut kulttuurinäkökulma: on tärkää ymmärtää ihmisten erilaisuus, jotta voi suhteuttaa omaa käytöstään vuorovaikutustilanteissa.

Nyyssönen ei myöskään epäröinyt ottaa luokkavierailulle englanninkielistä luennoitsijaa.

– Kuulimme tänään jonkin verran vieraita termejä. On silti hyvä, että oppilas huomaa että tällaista se usein on kun keskustellaan jollain muulla kuin omalla äidinkielellä, Nyyssönen sanoo.

Kutsu luennoitsija omaan kouluusi!

GEP käynnistyi vuoden alussa ja kestää kolme vuotta. Projektin ja Nuori Yrittäjyys ry:n yrityskumppanina Suomessa toimii KONEen lisäksi Siemens.

Yritysten vapaaehtoisia voi tällä hetkellä saada kouluun pitämään globalisaatioluentoa tai mentoroimaan NY-yrityksiä.

GEP globalisaatioluennot ovat mahdollisia pääkaupunkiseudulla, Hyvinkäällä, Salossa sekä Turussa, Jyväskylässä, Kuopiossa ja Oulussa lähialueineen.

Lisää tietoa antaa Nuori Yrittäjyys ry:n ohjelmakoordinaattori Annika Repo. Ota Annikaan yhteyttä ja kutsu luennoitsija omalle oppitunnillesi!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Macarena Pallares ja Laura Nyyssönen

Lisää tietoa GEP:istä saat osoitteessa www.globalenterpriseproject.eu.

Lue aiempia uutisia aiheesta:

22.3.2012: Globaalit yritykset haastoivat nuoret ideoimaan

4.5.2012: GEP-yrityskumppani sparraa lukiolaisia